Regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborat cu consultarea sindicatului sau a reprezentanților salariaților, prin care se stabilesc o serie de reguli, în principal disciplinare, aplicabile la locul de muncă.
Regulamentul Intern este reglementat de Codul Muncii – Titlul XI
Potrivit art. 241 din Codul muncii, regulamentul intern se întocmește de către angajator cu consultarea sindicatului sau a reprezentanților salariaților, după caz.
Mai mult, art. 223 litera b) din Codul muncii, referindu-se la atribuțiile reprezentanților salariaților, prevede că aceștia au, între altele, dreptul “să participe la elaborarea regulamentului intern”.
Așadar, deși regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborarea acestuia presupune luarea în considerare și a solicitărilor salariaților.
În situația în care angajatorul nu este cu nici un chip de acord cu una dintre solicitările salariaților, el nu este obligat să o insereze în Regulamentul intern.
Regulamentul Intern trebuie redactat cu respectarea prevederilor legale și ale contractului colectiv de muncă aplicabil. Dacă în conținutul Regulamentului intern sunt cuprinse prevederi nelegale, acesta va putea fi contestat în instanță de către salariații nemultumiți. Dar în nici un caz nemulțumirea salariaților cu privire la conținutul regulamentului intern nu poate conduce la izbucnirea unei greve.
Se recomandă, însă, acceptarea a cât mai multora dintre solicitările salariaților, în materie disciplinară, care poate fi de natură să creeze o atmosferă destinsă la locul de munca și de respect al disciplinei muncii.
Clauze obligatorii: Potrivit art. 242 din Codul muncii, regulamentul intern cuprinde cel puțin următoarele categorii de dispoziții:
a) reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității
Obligația este reluată în art. 178 alin. (2) din Codul muncii, care prevede:
“În cuprinsul regulamentelor interne sunt prevăzute în mod obligatoriu reguli privind securitatea și sănătatea în muncă”.
Cu privire la aceste prevederi ale regulamentului intern, legea obligă angajatorul să se consulte nu numai cu sindicatul, respectiv cu reprezentanții salariatilor (ca in cazul celorlalte prevederi), ci și cu comitetul de securitate și sănătate în muncă.
Într-un plan mai larg, angajatorul are obligația de a lua măsurile necesare pentru:
– protejarea securității și sănătății salariaților;
– prevenirea riscurilor profesionale;
– informarea și pregătirea salariaților cu privire la aceste riscuri;
– organizarea protecției muncii și a mijloacelor necesare acesteia.
Prevederile privind protecția, igiena și securitatea în muncă, ce se cuprind în regulamentul intern, vor urmări:
• evitarea riscurilor;
• evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
• combaterea riscurilor la sursă;
• adaptarea muncii la om, în special în ceea ce privește proiectarea locurilor de muncă și alegerea echipamentelor și metodelor de munca și de producție, în vederea atenuării, cu precădere, a muncii monotone și a muncii repetitive, precum și a reducerii efectelor acestora asupra sănătății;
• luarea în considerare a evoluției tehnicii;
• planificarea prevenirii;
• adoptarea măsurilor de protecție colectivă cu prioritate față de măsurile de protecție individuală;
• aducerea la cunoștința salariaților a instrucțiunilor corespunzătoare.
Potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 96 din 14 octombrie 2003 privind protecția maternității la locurile de muncă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 25/2004: “Pentru asigurarea securității și sănătății în muncă a salariatelor gravide și/sau mame, lăuze sau care alăptează, regulamentele interne ale unitaților trebuie să conțină măsuri privind igiena, protecția sănătății și securitatea în muncă a acestora, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență și ale celorlalte acte normative în vigoare” (art. 18).
Potrivit acestui act normativ:
• salariata gravidă este femeia care anunță în scris angajatorul asupra stării sale fiziologice de graviditate și anexează un document medical eliberat de medicul de familie sau de medicul specialist care să îi ateste această stare;
• salariata care a născut recent este femeia care și-a reluat activitatea după efectuarea concediului de lăuzie și solicită angajatorului în scris măsurile de protecție prevăzute de lege, anexând un document medical eliberat de medicul de familie, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care a născut;
• salariata care alăpteaza este femeia care, la reluarea activității după efectuarea concediului de lăuzie, își alăpteaza copilul și anunță angajatorul în scris cu privire la începutul și sfârșitul prezumat al perioadei de alăptare, anexând documente medicale eliberate de medicul de familie în acest sens.
Angajatorii au obligația să adopte măsurile necesare, astfel încât să prevină expunerea salariatelor gravide și/sau mame, lăuze sau care alăptează la riscuri ce le pot afecta sănătatea și securitatea, și să nu le constrângă la efectuarea unei munci dăunătoare sănătății sau stării lor de graviditate ori copilului nou-născut, după caz. Dacă o asemenea salariată desfașoară la locul de muncă activitate care prezintă riscuri asupra sarcinii sau alăptării, angajatorul îi va modifica în mod corespunzător condițiile și/sau orarul de muncă ori o va repartiza la un alt loc de muncă fără riscuri pentru sănătatea sau securitatea sa. Dacă îndeplinirea acestei obligații nu este posibilă, salariata va intra în concediu de risc maternal.
În plus, angajatorii vor informa, în scris, salariatele asupra rezultatelor evaluării privind riscurile la care pot fi supuse la locurile lor de muncă, precum și asupra drepturilor care le revin, potrivit legii și regulamentului intern.
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminării și a înlăturării oricărei forme de încălcare a demnitații
Și această obligație trebuie analizată în raport cu alte prevederi legale.
Astfel, potrivit Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse între femei și barbati, modificată prin Ordonanța Guvernului nr. 84/2004, aprobată prin Legea nr. 501/2004, “angajatorii sunt obligați să asigure egalitatea de șanse și tratament între angajați, femei și barbați, în cadrul relațiilor de muncă de orice fel, inclusiv prin introducerea de dispoziții pentru interzicerea discriminărilor în regulamentele de organizare și funcționare și în cele de ordine interioară ale unităților”. Referirea la “regulamente de ordine interioară” se datorează faptului că Legea nr. 202/2002 a fost adoptată anterior actualului Cod al muncii.
Este considerată discriminare după criteriul de sex și harțuirea sexuală a unei persoane de către o altă persoană la locul de muncă sau în alt loc în care aceasta își desfăsoară activitatea.
Calificarea actelor de hărțuire sexuală drept abateri disciplinare și prevederea sancționării lor, în cuprinsul regulamentului intern, este, deci, obligatorie. Aveți nu numai obligația de a nu savârși asemenea acte, dar și de a-i sancționa disciplinar pe oricare dintre salariații dumneavoastră care le săvârșesc.
c) drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților
Drepturile și obligațiile angajatorului și salariaților decurg din lege, din contractul colectiv de muncă și din contractul individual de muncă încheiat cu fiecare salariat. Regulamentul intern nu va face decât să prevadă acele drepturi și obligații legate de punerea acestuia în aplicare și, în principal, de disciplina muncii.
De menționat că, între atribuțiile sindicatului, respectiv ale reprezentanților salariaților se numără și aceea de a urmări respectarea drepturilor salariaților, în conformitate cu legislația în vigoare, cu contractul colectiv de muncă aplicabil, contractele individuale de muncă și regulamentul intern.
d) procedura de soluționare a cererilor sau reclamațiilor individuale ale salariaților
Salariatul căruia i s-a încălcat un drept prevăzut în lege, contract colectiv ori individual de muncă, respectiv regulament intern, se poate adresa instanței judecătorești. La rândul ei, organizația sindicală va putea întreprinde orice acțiune prevazută de lege, inclusiv de a formula acțiune în justiție în numele membrilor ei, fără chiar a avea mandat expres din partea acestora.
In regulamentul intern se va prevedea și procedura de soluționare a contestațiilor salariaților chiar în raport cu prevederile regulamentului intern. Astfel, Codul muncii condiționează posibilitatea salariaților de a contesta în instanță dispozițiile regulamentului intern, de epuizare de catre aceștia a unei proceduri preliminare.
În acest sens, regulamentul intern va prevedea:
• obligatia angajatorului de a informa salariații cu privire la conținutul regulamentului intern;
• modalitățile de îndeplinire a acestei obligații;
• dreptul salariaților de a sesiza angajatorul cu privire la încălcarea unor drepturi prin regulamentul intern;
– termenul în care salariații pot contesta angajatorului dispoziții cuprinse în regulamentul intern.
e) reguli concrete privind disciplina muncii în unitate
Soluția o reprezintă prevederea tuturor regulilor care trebuie respectate de catre salariați în regulamentul intern, astfel încât în cazul unei sancționări disciplinare să puteți face trimitere directă la aceste prevederi.
Regulile concrete privind disciplina muncii în unitate pot viza categoriile de norme disciplinare, cauzele care înlatură răspunderea disciplinară, etc.
Regulile concrete privind disciplina muncii în unitate pot fi prevăzute separat sau, ceea ce este mai recomandabil, în conexiune cu abaterile disciplinare și sancțiunile atrase de săvârșirea lor.
f) abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile
Acesta este, adesea, cel mai important element al regulamentului intern.
Potrivit art. 40 alin. (1) lit. e) din Codul muncii, angajatorul are, între altele, dreptul “să constate săvârșirea abaterilor disciplinare și să aplice sancțiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncă aplicabil și regulamentului intern”.
Angajatorul poate dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancțiuni disciplinare salariaților săi ori de cate ori constată că aceștia au săvârșit o abatere disciplinară.
Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca și care constă într-o acțiune sau inacțiune săvârșită cu vinovăție de către salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil, ordinele și dispozițiile legale ale conducătorilor ierarhici.
Regulamentul intern va cuprinde, de asemenea, precizări cu privire la sancțiunile aplicabile în cazul savârșirii de abateri disciplinare. Nu este însă recomandabilă prevederea sancțiunii aplicabile în cazul fiecăreia dintre abateri. Cu atât mai mult cu cât individualizarea sancțiunii potrivite se face și în funcție de alte împrejurări, cum ar fi comportarea generală în serviciu a salariatului.
Potrivit art. 248 alin. 1 din Codul muncii, sancțiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul în cazul în care salariatul săvârșește o abatere disciplinară sunt:
a) avertismentul scris;
b) suspendarea contractului individual de muncă pentru o perioadă ce nu poate depăși 10 zile lucrătoare;
c) retrogradarea din funcție, cu acordarea salariului corespunzător funcției în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depași 60 de zile;
d) reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%;
e) reducerea salariului de bază și, după caz, și a indemnizației de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%;
f) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
g) reguli referitoare la procedura disciplinară.
Din acest punct de vedere, regulamentul va cuprinde detalieri ale prevederilor legale privitoare la procedura disciplinară. Prevederile regulamentului vor fi redactate cu strictă respectare a celor cuprinse în Codul muncii sau în statutul de personal aplicabil. Cu alte cuvinte, nu veți putea agrava în nici un fel regimul salariatului, prevăzând condiții procedurale mai simple decât cele legale.
h) modalitatile de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice
i) criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților.
Pentru aprofundarea cunostințelor de resurse umane, vă recomandăm cursurile noastre: Click aici